keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Moottoripyörän satulasta testaa: Optifog silmälasien huurtumisen estoneste

Kuten jokainen silmälasien käyttäjä on joskus huomannut, tietyssä säässä silmälasit tuppaavat huurtumaan. Samoin käy mahdollisesti kypärän visiirille ja erilaisille ajolaseille. Tämä huurtuminen vaatii tietenkin sopivan lämpötilan ja ilmakosteuden, mutta on aina todennäköisempää keväisin ja syksyin, ja joissain tapauksissa kesälläkin vesisateella ajaessa. Paras vaihtoehto silmälasien huurtumisen estolle on tietenkin olla ilman silmälaseja. Joko käyttämällä piilolinssejä tai käymällä silmien laserleikkauksessa poistamassa taittovika silmistä. Kypärän visiiriin huurtumisen estämiseksi on olemassa kypäräkohtaisia hengityksen ohjaimia, jotka estävät kostean hengitysilman osumisen visiiriin ja sitä kautta huurtumisen. Ja ajolaseja saa mahdollisesti omien silmälasien voimakkuuksilla, jolloin ajaminen onnistuu ilman huurtuvia silmälaseja, tosin ajolasitkin huurtuvat aina silloin tällöin. Riippuen tietenkin ajolaseista, niitäkin on erilaisia. Itse en ole crossikäyttöön tarkoitettuja ajolaseja käyttänyt, joten en tiedä niiden huurtumisesta niinkään. Ja omat custom-lasini eivät hirveästi huurru, eikätkä silmälasit siellä alla.

Viime syksynä, kun vaihdoin avokypärästä umpikypärään, tuli ensimmäisen kerran ongelmaksi silmälasien ja visiirin huurtuminen. Sinänsä kumma juttu, kun kummatkaan eivät ole uudet. Eli kypärä on ollut käytössä jo pari vuotta ja silmälasit vuoden verran, mutta huurtumista aiheutui vasta nyt. Huurtuminen alkoi niin myöhään syksyllä, että ajokautta ei ollut hirveästi jäljellä, joten en paljon kiinnittänyt huurtumiseen huomiota. Mutta nyt talvella törmäsin samaan silmälasien huurtumisongelmaan ulkoillessani. Pitkiä koiralenkkejä tehdessä mies hikoili sen verran, että lievässä pakkasilmassa silmalasit menivät välillä umpeen huurusta. Eivätkä enää tahdonneet aueta tuulen tai liikkeen voimasta. Oli pakko pysähtyä ja pyyhkiä lasit puhtaaksi, vain että ne huurtuisivat hetken päästä uudestaan.

Ja kun äijä on niin köyhä, ettei ole varaa mennä silmien laserleikkaukseen (n. 3500 €/silmät), ja niin laiska ettei aina viitsi laittaa piilolinssejä päähän, piti keksiä jotain muuta.

Huurtumisesta kypsyneenä marssin kauppakäynnin yhteydessä Tampereen Lielahden Prisman Silmäasemaan kyselemään onko heillä jotakin ainetta, jolla huurtumista voisi hillitä tai jopa estää. Omassa lapsuudessani silmälaseihini on pistetty punertavaa tahnaa estämään huurtumista. Tälläistä ainetta ei enää Silmäasemalta löytynyt, mutta hyllyssä oli Optifog huurtumisen estoainetta. Se on suunniteltu toimimaan yhdessä Optifog tehdaskäsiteltyjen linssien kanssa, uudistamaan ja vahvistamaan jo olemassa olevaa huurtumisen estokäsittelyä. Mutta myyjä vakuutti aineen toimivan tavallisissakin linsseissä. Tosin kypärän visiireistä ei ollut kokemusta.

Optifog on neste jota tiputetaan yksi tippa linssin molemmin  puolin ja hiertotaan mukana tulleen liinan avulla niin kauan, että linssi on jälleen kirkas. Pakkauksessa oli mukana pullo ainetta (5 ml), käyttöohjeet ja puhdistusliina. Pakkauksen hinta oli 9,90 €. Aine itsessään on vesiliukoista, eli kun linssit kastuvat, niitä pestään tai liikutaan kunnon vesisateessa, huurtumisen estokäsittely pitää uusia. Jos yhdessä millilitrassa ainetta on 20 tippaa, niin kuin keskimäärin yleensä on, on pullon riittoisuus 100 tippaa. Eli silmälasit käsittelee pullollisella 25 kertaa. Ja jos ainetta käyttää moottoripyöräkypärän visiirissä kulutus voi olla vähän suurempi.

Optifog silmälasien huurtumisen estoneste.
Ensimmäinen käyttökerta Optifogia on nyt takana. Tunnin ja n. 6 km lenkki koirien kanssa tuli tehtyä nollakelissä. Aikaisemmin lasit ovat jossain välissä huurtuneet, varsinkin liikennevalojen kohdalla, mutta tällä kertaa laseihin tuli vain pientä kosteutta joka haihtui heti pois. Kosteus itsessään ei haitannut näkemistä oikeastaan ollenkaan. Aineen levitys linsseille oli helppoa. Kun olin puhdistanut linssit vedellä ja kuivannut ne hyvin, tiputin yhden tipan Optifogia linssille ja kiillotin mukana tulleella liinalla linssin kiiltäväksi. Toistin tämän molempiin linsseihin, molemmille puolin. Tämä tosin oli vasta ensimmäinen käyttökerta, lisää kokemuksia saadaan sitä mukaan kun koirien kanssa liikutaan. Ja keväällä pääsen kokeilemaan ainetta kypärän visiiriin. Ja mikäli tästä aineesta tulee huonoja kokemuksia, löytyy vastaavia aineita varmaan muitakin.

perjantai 3. helmikuuta 2012

MP12 moottoripyöränäyttely, valokuvia

MP12 moottoripyöränäyttelyn valokuvasatoa.



Kaikki kuvat isompana löydät Picasawebin MP12 moottoripyöränäyttely kansiosta tai nurkkaus.netin valokuvista.

MP12-Moottoripyöränäyttely

MP12 moottoripyöränäyttely on sitten nähty ja koettu. Mitä siitä jäi käteen? Tällä kertaa ei oikeastaan mitään. Tarkoituksella en kerännyt itselleni mitään esitteitäkään. Ne lentävät kuitenkin nopean selaamisen jälkeen roskiin. Uutta prätkää en tarvi ja varuste puolikin on kohdallaan. Ja niitä lisävarusteita mitä mopooni aion hankkia ei tarvi enää luetteloista etsiä. Ne kun on tiedossa. No, valokuvia tuli otettua ja niitä tulee näytille sitten seuraavaan postaukseen.

Itse messuista sen verran, että suuret merkit ja maahantuojat olivat hyvin edestettuina ja komeilla ständeillä varustettu. Ainoastaan Yamaha loisti poissaolollaan. Itse olisin kyllä halunnut katsastaa Yamahan isojen customeiden tarjonnan, vaikka pyörän vaihto ei nyt päällimmäisenä olekaan mielessä. Suzukin iso 1800 kuutioinen oli ihan kivan näköinen, vaikka en hirveästi siitä etuvalosta vieläkään tykkää. Victorilla oli pari ihan kivaa mallia ja Harley-Davidsoniltakin löytyi omaa silmää miellyttävä malli. Kovin tarkkaan en kuitenkaan uusia pyöriä tutkaillut, mutta kai jokaisella valmistajalla oli jotain uuttakin tarjolla.

Messujen hallijärjestystä ja niiden määrä oli varmaan tälle vuodelle hieman muutettu. Sen verran väljää ja tyhjää oli messukeskuksessa. Paikka paikoin jopa liian tyhjää ja sotkuisen oloista. Tosin ei näin perjantaipäivä väkeäkään ollut liikkeellä sitä maksimimäärää. Ehkä lauantain väentungoksessa uudet väljemmät käytävät tuntuvat ahtailta. Messut ovat mielestäni muuttuneet huonompaan suuntaan. Tarjolla on paljon kaikkea ylimääräistä, sinänsä moottoripyöräilyyn liittyvää, kamaaa kuin pelkkiä prätkiä ja ajovarusteita. Vaatteiden ja muiden oheistuotteiden myyjiä tuntuu olevan kerta kerralta aina vain enemmän. Eikä niitä ollut tällä kertaa eroteltu eri halliin. Se voisi olla hyvä ratkaisu. Prätkät ja varusteet omana yksikkönään ja oheistuotteet ja muut omana yksikkönään.

Päivän tapahtumaan olin hieman pettynyt. Odotin jotain parempaa kuin muutaman ajajan muutama kierros jollakin radalla. Ja FMX show peruttiin perjantain esimmäisen kerran osalta kokonaan, kun rata ei ollut kelvollinen siihen toimintaan. Itse odotin näkeväni hienoja temppuja motocross-pyörillä. No, ehkä ensi kesänä pääsee johonkin tapahtumaan jossa näkee FMX temppuja.

Matkailuosastolla piipahdin erityisellä mielenkiinnolla Lahden moottoripyörämuseon ja Ace cafen osastolla. Josko vaikka sinne pääsisi poikkeilemaan jonain kauniina ajelupäivänä. Matka Mansesta Lahteen kun ei ole mikään hirmuinen. Oikeastaan sopiva päivän ajeluretkelle, vaikka pikkuteitä kierrellen.

Näin messujen jälkeen on päässä pyörimässä miete. Mikä saa miehen joka vuosi lähtemään MP-messuilla? Matkustusta junassa tai autossa tunti tolkulla. Kävelemistä enemmän tai vähemmän ruuhkassa katselemassa tavaroita joita ei oikeastaan tarvi. Vaikka siellä muutaman tutun tapaakin, onko messuilla käynti kaiken vaivan arvoista? En oikeen tiedä. Jo muutaman kerran on käynyt mielessä lähteäkö vaiko eikö lähteä messuille. Toistaiseksi on vielä lähdetty, mutta tulevaisuudesta ei osaa sanoa mitään.

Niitä valokuvia messuilta tosiaankin seuraavassa postauksessa.