sunnuntai 14. elokuuta 2011

Satulalaukkujen kiinnittämistä

Suzukiin hankittiin heti uutena Highway Hawkin satulalaukut ja laukkuraudat, siis pyörään suunnitellut. Ettei tarvitsisi kikkailla kaikenmaailman laukkusarjojen kanssa. Taisin tästä aiheesta jo viime vuonna kirjoittaakin. Siis laukkuraudat kiinni ja laukut kiinni takasatulan alle ja menoksi. Hyvinhän ne kestivät kauden 2010 ja tätäkin vuotta heinäkuulle asti. Kunnes tapahtui se mitä jokainen laukkujen kanssa kulkeva motoristi varmaan pelkää. Toisen laukun kiinnitys petti ja laukku meni hetken aikaa pitkin kolmostietä. Onneksi kukaan ei ajanut laukun päältä, sisältö säilyi ehjänä ja laukku saatiin takaisin omistajalleen. Niinkin on päässyt jollekulle käymään, että laukku on jäänyt sille tielleen, kun tippumista ei ole huomattu ajoissa. Tai kun tippunutta laukkua on lähdetty etsimään sitä ei ole syystä tai toisesta enää löydetty.

Onneksi kotiin ei ollut enää kuin muutama kymmenen kilometriä, laukku saatiin harsittua takaisin kiinni ja päästiin turvallisesti kotiin. Kotona oli sitten aika tutkia vahingot ja selvitellä syytä laukun tipahtamiseen. Vahinkoja ei onneksi sattunut. Siis laukun sisällölle, eikä oikeastaan laukullekkaan muuta kuin tipahtamisen syy. Ja se syy selvisi aika helposti. Highway Hawkin laukut ovat vetoketjulla kiinni takasatulan alle tulevassa palassa. Ja toisen laukun vetoketju oli pettänyt. Vaikka vetoketjut ovat vahvatekoiset metalliketjut, niin oli siitä revennyt irti se metallipala jolla ketjut liitetään toisiinsa. Siis se pitkä ensimmäinen pala, joka menee ensimmäisenä lukon sisään. Ja kun sitä palaa ei enää ole vetoketju repeää kokoajan auki. Jokaisella on varmaan kokemusta tällaisistä kiinni pysymättömistä vetoketjuista, jotka aukeavat itsekseen. Ei muuta kuin R.M. Heinolle tekemään reklamaatiota laukusta, ja jonkinlaista korvausta/vaihtoa odottelemaan. Tämä kaikki siis tapahtui heinäkuun puolenvälin jälkeen.

Heinolla oli todella ystävällistä ja nopeaa palvelua. Ja asia otettiin hetimiten hoitoon. Laukku lähti maahantuojalle eli Duellille tarkastettavaksi ja päätettäväksi  mitä sitten tapahtuu. Ja jo parin päivän päästä tuli soitto R.M. Heinolta, että tarvittaisiin toinenkin laukku ja kiinnitysosa tänne Heinolle, että voidaan lähettää sekin Mustasaareen Vaasan lähistölle Duellille. Tämä mielestäni tarkoitti sitä, että saan uudet laukut rikkoutuneiden tilalle. Mutta tähän se hoppu ja nopeus asioiden hoidossa sitten jäikin. Laukut lähtivät heinäkuun lopulla Mustasaareen, itse aloitin kesälomani elokuun alussa. Ensimmäinen viikko meni mukavasti Ruotsinmaalla ja Kolmårdenissa ja mökeillä poikkeillessa. Mutta toisella viikolla rupesin jo kaipailemaan satulalaukkujani takaisin. Ilman laukkuja ei pitkiä moporeissuja ajella. Selkäreppua ei viitsi kantaa mukana kovinkaan pitkää reissua, eikä muuten tavaraa saa oikeen kuljetettua mukanaan. Kyllä puolessa toista viikossa pitäisi laukkujen vaihto hoitaa. Kävin jo kyselemässä laukkujani Heinoltakin. Tosin eiväthän he osaa mitään sanoa maahantuojan asioista, muuta kuin että sieltä päin ei kukaan ole ottanut yhteyttä heihin. Mutta puhelinsoitto myyjältä maahantuojalle pisti asioihin taas vähän vauhtia.

Vihdoin 11. päivä Duellilta soitti edustaja. Saatiin pitkät puheet aikaiseksi satulalaukuista ja niiden kiinnittämisestä. Edustajan ensimmäinen asia oli, että laukkuja ei ollut oikeen kiinnitetty. Laukkujen kiinnittämisestä puuttui takaa koukut, jotka tulivat laukkurautoihin kiinni. Koukkujen tarkoitus on jakaa laukun painoa niin ettei paino tule pelkästään vetoketjun varaan. Ihan järkeen käypää, näin jälkikäteen ajatellen. Tosin siinä vaiheessa kun laukkuja ostettiin kukaan ei puhunut koukuista yhtään mitään. Puhuttiin vain laukuista, ja kriteeristä millä ne valittiin. Laukuilla piti olla kokoa niin että niihin mahtuu järjestelmäkamera ja iso objektiivi. Ja laukkuraudoista. Eikä tainnut olla kuvastossakaan mitään mainintaa koukuista kun sitä tutkittiin. Eikä muuten tiennyt Heinon myyjätkään ko jutusta, ei edes Highway Hawk tuotteista vastaava. Ihmettelivät vain mitä ihme koukkuja uusien laukkujen mukana tuli. Onneksi pääsin tässä asiassa heitä valaisemaan.

Laukkujen kiinnittäminen sinänsä on helppoa. Vähän  joutuu askartelemaan ja tarvii muutamaa työkalua. Mutta akkuporakoneella ja Ø 5 mm poranterällä sai laukkujen takamuoviin reijät, joihin kiinnitin koukut niin että ne ottavat tukea laukkuraudoista. Alla olevasta kuvasta ehkä näet jotenkin koukkujen sijainnin ja tarkoituksen. Kuva on vähän heikkolaatuinen ja unohdin merkata siihen punaisella ympyrällä koukut, mutta ehkä saat selvää. Toinen koukku on kuvan oikeassa laidassa ja toinen keskellä kuvaa takajalkatapin vieressä.

Satalulaukkujen kiinnityskoukut laukkujen takana kiinnittyneenä laukkurautoihin.
Lähettäjä Moottoripyörän satulasta

Muutenhan satulalaukkujen asentaminen on helppoa hommaa. Varsinkin kun Intruderissa on laukkuraudat valmiiksi kiinni. Ei tarvitse muuta kuin takasatula irti, laittaa laukkujen kiinnitysosa satulan alle, veistää vähän nahkaan koloa ja kiinnittää takasatula. Toivottavasti satulalaukut pysyvät nyt matkassa hieman pidempään kuin ennen tätä episodia.

Satulalaukut melkein loppuun asti asennettuna.
Lähettäjä Moottoripyörän satulasta

Kyllähän tämä kiinnitys vaikuttaa nyt huomattavasti tukevammalta kuin aikaisempi. Ja huomioikaa te joilla on Highway Hawkin satulalaukut, vetoketjulla kiinnitettävät, että kiinnitys on tukeva. Ja laittakaa tarvittaessa koukut laukkujen taakse kiinni. Voi olla että maahantuojan takuu ei välttämättä korvaa hajonnutta vetoketjua. Tosin itse jäin vähän ihmettelemään miksi koukut pitää ostaa erikseen? Eikö olisi helpompaa että koukut kuuluisivat laukkurautojen tai laukkujen kanssa samaan pakettiin, kun kerran laukut koukkuja vaativat? Ja miksi luettelossa tai myyjillä ei ole tarkempaa tietoa näistä koukuista?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki tämän blogin kommenti tarkastetaan ennen niiden julkaisemista. Epäasialliset, herjaavat, rasistiset tms. kommentit tullaan poistamaan.