Aamulla töihin ajaessani moikkailin vanhaan tuttuun tapaan vastaan tulevia motoristeja omalla rennolla käden heilautuksellani. Töihin päästyäni ja kahvikupin naamani eteeni saatuani kuulin takana ajaneelta työkaverilta kysymyksen. Jälleen kerran. - Miksi te moottoripyöräilijät morjestelette toisillenne? Emme me autoilijatkaan morjestele kuin tutuille, jos edes niillekkään. Tosin eihän kaikkien tuttujen autoja edes tunne, vaihtuvat sen verta nopeaan tahtiin.
Aika vaikee kysymys, täytyy myöntää. Eikä minulla siihen heti ollut antaa muuta vastausta kuin, että se on vanha tapa ja jäänne joltain ajoilta. Ja pysynyt mukana motoristien ajatusmaailmassa pitkään ja sitkeästi. Vaikka motoristien määrä on kasvanut ja monipuolistunut. Ja lisäsinpä siihen vielä senkin, että motoristit kommunikoivat käsien heilautuksilla paljon muitakin asioita tien päällä toisilleen.
Jäin kuitenkin miettimään ko. asiaa työpäivän ajaksi. Tai ainakin niiksi ajoiksi kun työltäni kerkisin kahvikupin ääressä miettimään. Motoristit toisaankin tervehtivät toisiaan tien päällä käden heilautuksella. Jokainen vähän omalla tyylillään, mutta kuitenkin. Ja pääsääntöisesti kaikki motoristit yleensä moikkaavat toisiaan. Tosin on tietenkin sellaisia tilanteita missä morjestaminen ei ole aina mahdollista. Itse pyrin morjestelemaan kaikki vastaantulevat prätkäilijä moottoripyörän tyyliin tai kokoon katsomatta. Käsi heilahtaa niin, "karuimmalle" chopper-kuskille kuin "muoviluodilla" kiitävälle kisakuskille, oli kuski sitten vanha parta tai juuri kortin saanut "kevari" kuski. Suurimmalta osalta saa käden heilautuksen takaisin, osalta ei. Mutta en anna sen pilata päivääni vaikka joku ei takaisin morjestakaan. Yksi ryhmä joka pääsääntöisesti ei takaisin morjesta on moottoripyöräpoliisi. Ja siihenkin on kuulemma hyvä syy. Poliisin ylös nostettu käsi kun merkkaa pysähtymiskäskyä muille tiellä liikkujille ja morjesteluista voi vaikka tulla sekaannuksia. Tosin olen kyllä saanut muutamalta moottoripyöräpoliisiltakin vaisun käden heilautuksen vastaukseksi tervehdykseen.
Ja tottakai on olemassa risteyksiä, kiertoliittymiä ja muuten vaan liikennetilanteita, milloin morjestaminen kädenheilautuksella ei ole välttämättä turvallinen asia. Silloin voi nyökätä päätään tai vain vähän heilauttaa sormiaan. Tai sitten vain keskittyä siihen ajamiseen, eikä heilutella käsiään muille tiellä liikkujille. Eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa vaikka toinen ei morjestakaan. Myöskään moottoritiellä tai muilla nelikaistaisilla teillä morjestaminen ei välttämättä ole turvallista tai järkevää tai mitä vaan. Jokainen motoristi joutuu itse tekemään päätöksen siitä onko morjestaminen ja käden irrottaminen siitä ohjaustangosta turvallista juuri siinä ajotilanteessa missä kulloinkin on.
Ja mitä ne muuta motoristien käsimerkit sitten ovat? Muut kuin morjestaminen. Yksi yleisimmistä käsimerkeistä on käden heiluttaminen ylös-alas kämmensuunta alaspäin. Tällä halutaan viestittää vastaan tulijalle tarvetta varoa edessä olevaa tai muuten vaan hiljentää vauhtia. Syitä voi olla tien huono kunto, työkone tai -mies ajoradalla, hirvi- tai muueläin ajoradalla tai tulossa sinne. Tai vaikka jokin keltaliivinen tyyppi tarkkailemassa liikennevirtaa. Toinen käyttökelpoinen merkki on roikottaa kättänsä alaviistoon ja puristaa ja avata sitä nyrkkiin ja takaisin, merkiksi siitä että esim. vilkku on jäänyt päälle tai pitkät valot häikäisevät. Osassa moottoripyöristä vilkku ei automaattisesti sammu tai palaudu niin kuin autoissa.
Morjestelemisiin...
Aika vaikee kysymys, täytyy myöntää. Eikä minulla siihen heti ollut antaa muuta vastausta kuin, että se on vanha tapa ja jäänne joltain ajoilta. Ja pysynyt mukana motoristien ajatusmaailmassa pitkään ja sitkeästi. Vaikka motoristien määrä on kasvanut ja monipuolistunut. Ja lisäsinpä siihen vielä senkin, että motoristit kommunikoivat käsien heilautuksilla paljon muitakin asioita tien päällä toisilleen.
Jäin kuitenkin miettimään ko. asiaa työpäivän ajaksi. Tai ainakin niiksi ajoiksi kun työltäni kerkisin kahvikupin ääressä miettimään. Motoristit toisaankin tervehtivät toisiaan tien päällä käden heilautuksella. Jokainen vähän omalla tyylillään, mutta kuitenkin. Ja pääsääntöisesti kaikki motoristit yleensä moikkaavat toisiaan. Tosin on tietenkin sellaisia tilanteita missä morjestaminen ei ole aina mahdollista. Itse pyrin morjestelemaan kaikki vastaantulevat prätkäilijä moottoripyörän tyyliin tai kokoon katsomatta. Käsi heilahtaa niin, "karuimmalle" chopper-kuskille kuin "muoviluodilla" kiitävälle kisakuskille, oli kuski sitten vanha parta tai juuri kortin saanut "kevari" kuski. Suurimmalta osalta saa käden heilautuksen takaisin, osalta ei. Mutta en anna sen pilata päivääni vaikka joku ei takaisin morjestakaan. Yksi ryhmä joka pääsääntöisesti ei takaisin morjesta on moottoripyöräpoliisi. Ja siihenkin on kuulemma hyvä syy. Poliisin ylös nostettu käsi kun merkkaa pysähtymiskäskyä muille tiellä liikkujille ja morjesteluista voi vaikka tulla sekaannuksia. Tosin olen kyllä saanut muutamalta moottoripyöräpoliisiltakin vaisun käden heilautuksen vastaukseksi tervehdykseen.
Ja tottakai on olemassa risteyksiä, kiertoliittymiä ja muuten vaan liikennetilanteita, milloin morjestaminen kädenheilautuksella ei ole välttämättä turvallinen asia. Silloin voi nyökätä päätään tai vain vähän heilauttaa sormiaan. Tai sitten vain keskittyä siihen ajamiseen, eikä heilutella käsiään muille tiellä liikkujille. Eikä siitä pidä ottaa nokkiinsa vaikka toinen ei morjestakaan. Myöskään moottoritiellä tai muilla nelikaistaisilla teillä morjestaminen ei välttämättä ole turvallista tai järkevää tai mitä vaan. Jokainen motoristi joutuu itse tekemään päätöksen siitä onko morjestaminen ja käden irrottaminen siitä ohjaustangosta turvallista juuri siinä ajotilanteessa missä kulloinkin on.
Ja mitä ne muuta motoristien käsimerkit sitten ovat? Muut kuin morjestaminen. Yksi yleisimmistä käsimerkeistä on käden heiluttaminen ylös-alas kämmensuunta alaspäin. Tällä halutaan viestittää vastaan tulijalle tarvetta varoa edessä olevaa tai muuten vaan hiljentää vauhtia. Syitä voi olla tien huono kunto, työkone tai -mies ajoradalla, hirvi- tai muueläin ajoradalla tai tulossa sinne. Tai vaikka jokin keltaliivinen tyyppi tarkkailemassa liikennevirtaa. Toinen käyttökelpoinen merkki on roikottaa kättänsä alaviistoon ja puristaa ja avata sitä nyrkkiin ja takaisin, merkiksi siitä että esim. vilkku on jäänyt päälle tai pitkät valot häikäisevät. Osassa moottoripyöristä vilkku ei automaattisesti sammu tai palaudu niin kuin autoissa.
Morjestelemisiin...
Kyse lienee fiiliksestä. Autoilija ei voine tajuta kunnolla sitä fiilistä, mistä moottoripyörässä on kyse. Moikkaamalla ikäänkuin jaetaan sitä fiilistä.
VastaaPoistaFour wheels move the body. Two wheels move the soul.
Motorismia ja kuvia muuten täälläkin: http://vanhamoto.blogspot.com/