tiistai 26. heinäkuuta 2011

"Tuhatta ja sataa" moottoritiellä

Tai ei nyt aivan niin lujaa, mutta yli kahtasaa kuitenkin. Pisti silmää jälleen kerran yksi uutisotsikko, tällä kertaa pääkaupunkiseudulta "Motoristi kaahasi yli kahtasataa Lahden väylällä".

"Moottoripyöräilijä kaahasi Helsingissä rajua ylinopeutta sunnuntai-iltana. Poliisi mittasi moottoripyörän nopeudeksi Lahdenväylällä 220 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitus tapahtumapaikalla on 100 kilometriä tunnissa.
Poliisin mukaan epäilty kuljettaja kertoi ylinopeuden syyksi halun kokeilla, kuinka moottoripyörä kulkee. Mies määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon, ja tekoa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena." Lähde:http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/motoristi_kaahasi_yli_kahtasataa_lahdenvaylalla/

Näitä otsikkoja tulee aina silloin tällöin vastaan. Ja miksi ei tulisi, kun miltei jokainen nykypyörä, ja vähän vanhempikin, kykenee tuohon nopeuteen. Katuendurot ja custompyörät pois lukien. Mutta reiluihin sakkonopeuksiin nekin kuitenkin. Oma custonpyöränikin kulkee varmasti 2/3 tuosta nopeudesta, ehkä? En ole kokeillut.

Tuntuuhan tuollainen nopeus moottoripyöristä mitään tietävää huimalta. Nykyiset kyykkypyörät merkkiin tai malliin katsomatta kiihtyvät tuohon nopeuteen todella nopeasti. Siinä ajassa missä tavalliselta perheautolta menee kiihtyä satasen konetievauhtiin, on prätkä jo kiihdyttänyt huippunopeuteensa ja hiljentänyt vauhtinsa takaisin satasen paikkeille.

Se onko tuollaisessa nopeudessa mitään järkeä onkin jo eri asia. Onko siinä? Yksiselitteisesti EI yleisillä teillä. Moottoriradat ja muut suljetut paikat onkin sitten eriasia kokeilla prätkän huippunopeuksia. Ja niitä ratapäiviä, jossa pääsee kokeilemaan itsensä ja pyöränsä rajoja järjestetään Suomessa varmaan joka viikonloppu jossain päin maata. Esimerkiksi Tampereella vaikuttava MC Muoviluoti järjestää ratapäiviä. Eivätkä moottoritiet saatikka maantiet ole Suomessa niin hyvässä kunnossa, että olisi turvallista pitää yllä tuollaisia yli kahdensadan kilometrin tunti vauhteja. Teiltä löytyy pientä uraa ja kuoppaa, joka tuossa vauhdissa kaataa pyörän nopeasti taivankin kuljettajan käsistä. Ja muu liikenne tekee mitä mielenkiintoisempia temppuja, kaistan vaihtoja ja äkki jarrutuksia. Kun osa autonkuljettajista ei kykene huomaamaan moottoripyöräilijää edes kaupunkinopeuksissa, niin kuinka joku voi kuvitella että hän huomaisi tuota vauhtia kiitävän moottoripyörän.

Toki jokainen prätkäilijä ottaa ihan itse sen riskin, kuinka lujaa ajaa ja missä ajaa. Tosin siinähän vain vaarantaa omansa ja muiden turvallisuuden.Mutta silti joka vuosi näitä huippunopeuden kokeilijoita vaan sillä liikenteen seassa liikkuu. Mikä meitä motoristeja oikeen vaivaa? Tai ainakin suurinta osaa. Näitä kokeilijoita löytyy sekä nuorissa että vanhoissa prätkäilijöissä, uusissa ajajissa että jo kauemmin prätkällä huristelleissa. On se kummallinen juttu, toi ihmisluonne. Aina pitää jotain kokeilla. Mutta ennemmin tai myöhemmin sinne katajaan sitten kupsahtaa. Esimerkki jutussa kävi siinä mielessä hyvä tuuri ettei kukaan loukkaantunut tai kuollut hurjastelun seurauksena. Valtio sai vain vähän lisätuloja, sinne pohjattomaan säkkiinsä, sakkojen muodossa. Ja kuljettaja melkoisen v*****ksen kun näin pääsi tapahtumaan. Tieliikennelaki ja rikoslaki kun sanovat törkeästä liikenteen vaarantamisesta seuraavaa:

"törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vähintään 30 päiväsakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi." Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001 23 Luku 2 §

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki tämän blogin kommenti tarkastetaan ennen niiden julkaisemista. Epäasialliset, herjaavat, rasistiset tms. kommentit tullaan poistamaan.