Pääsin vihdoin ja vihdoin tutustumaan Tampereen uuteen parkkiluolaan Hämpin parkkiin. Ei sitä asiaa täältä lähiöstä enää niin paljon ole keskustaan, että tulisi näitä parkkihalleja ja pysäköintitaloja käytettyä. Mutta nyt sattuneesta syystä jouduin käymään keskustassa vaihtamassa bussikorttini uudempaan, joten päätin suunnata Hämpin parkin tunnelin suulle ja ajaa autoni luolaan parkkiin.
Luolaan oli sinänsä helppoa ajaa, Tamperetta kun hyvin tunnen. Satakunnankadulta Palolaitoksen kohdalta kääntyminen alas Rongankadulle ja parkkiluolan suu onkin näkyvillä heti oikealla. Meno luolaan alas oli jokseenkin "komeaa", eihän tälläisiä luolia tai tunneleita ole täällä Mansessa paljon ollut. Oli hienosti eri väreillä valaistua tunnelin kattoa, eikä meno maanalle tuntunut ollenkaan ahdistavalta. Pysäköintilipuke automaatit ja -portit olivat laajalla alueella ja hyvin valaistu ja merkattu.
Ensimmäinen ihmetys oli parkkiautomaatissa oleva teksti tunnistetaan rekisterinumeroa ja parkkilippuun ilmestynyt auton rekisterinumero. Mutta niiden tarkoitus selviää myöhemmin. Ajo parkkialueelle oli hieman sekavaa, opasteita olisi saanut olla enemmän ja selvemmin. Mistä mennään mihinkin, mistä pääsee parvelle, ja ennen kaikkea miten parkkiluola ja parkkipaikat suhteutuvat maanpinnalla olevaan sijaintiin. Hieman olin hukassa siitä missä kohtaa oma autoni nyt on. Ja päädyinkin parkkihallissa hieman liian pitkälle Hämeenkadun alle, Stockmannin kohdalle. Olisin halunnut jäädä lähemmäksi keskustaa. Ja tämä ei johtunut siitä, että parkkiluolassa olisi ollut täyttä. Ei todellakaan, sain ihan valita mihin ruutuun autoni lykkään.
|
Hämpin parkkia keskiviikkona 13.2.2013 n klo 10 aikoihin. Paljon on tyhjää tilaa tarjolla. |
|
Hämpin parkkia. |
Parkkiluolasta pois lähteminen oli aivan samanlaista kuin mistä tahansa pysäköintipaikasta. Lippu automaattiin ja maksaminen näytön ohjeiden mukaan. Tosin itse en ensin tajunnut maksuautomaatin näyttöä, odotin hinnan ja maksutavan tulevan kortinsyöttöreijän läheisyydessä olevalle näytölle, mutta ne tulivatkin vasemmalla olevaan palkkiin. Joka oli vielä sijoitettu vinottain maksuautomaattiin nähden. Epäonnistunut ratkaisu mielestäni. Maksuautomaatin vieressä oli näyttö, jossa pystyi parkkilipullaan paikantamaan autonsa ja löytämään reitin sielle. Tämä ilmeisesti perustuu sisääntullessa tunnistettuun rekisterinumeroon. Itse kyllä tiesin missä autoni on, joten en tätä palvelua käyttänyt. Olisi uteliaisuudessaan pitänyt. Luolastosta poistuminen olisi vaatinut mielestäni hieman lisää opasteita. Löysin kyllä ulos ja ylös maanpinnalle, mutta ainakin enemmäisellä kerralla oli hieman orpo olo. Poistumispuomin kohdalla tuli sitten viimeinen yllätys. Olin jo aukaisemassa ikkunaa ja tunkemassa maksettua pysäköintilippua automaattiin, mutta yhtäkkiä puomi aukesi ja näytöllä luki että rekisterinumero tunnistettu. Ilmeisesti maksusysteemit tunnistivat autoni kohtuu puhtaan rekisterikilven, vertasivat sitä maksettuihin maksuihin ja päästi minut automaattisesti pois. Kätevää.
Ainoa asia mikä tässä pysköinnissä harmitti oli sen hinta. Se oli melko korkea. 1 h = 3,50 €, 2 h = 6,00 €. Olin parkissa muutaman minuuutin yli kaksi tuntia, ja maksoin pysäköinnistä 6,50 €. Tosin en niin usein käy Tampereen keskustassa etten tätä maksua maksaisi vaivattomuudesta.
|
Hämpin parkkia, pois ajon kiertoliittymä. |
|
Hämpin parkkia, tunneli pois parkkiluolasta. Samanlainen kuin sisäänajotunnelikin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki tämän blogin kommenti tarkastetaan ennen niiden julkaisemista. Epäasialliset, herjaavat, rasistiset tms. kommentit tullaan poistamaan.