Vuoden 2011 ajokaudesta sen verran, että se sujui ilman sen suurempia ongelmia. Prätkää käytettiin pääsääntöisesti työmatka-ajossa, mutta ajettiin sillä huviajeluakin ja erilaisissa tapahtumissa poikkeiltiin. Erityinen kiitos vielä tässä kohtaa Jämi Fly-Inn lentonäytökselle loistavista moottoripyöräparkeista ja prätkäilijöiden kohtelusta tapahtumassa. Monet tapahtumat voisivat ottaa tällä saralla oppia Jämistä. Ajokausi alkoi huhtikuun 15. päivä ja kesti lokakuun 10. päivään asti. Eli päiviä kertyi tälle ajokaudelle 178. Pari päivää vähemmän kuin kaudella 2010. Kilometrejä Suzukin mittariin tuli tälle kaudelle 5 208 km. Ei mitään huippuluokkaa, mutta mielestäni ihan hyvin kun otetaan huomioon ajojen tarkoitus. Mitään suurempaa reissua ei tosiaan päästy tänä kautena tekemään. Bensaa paloi ajokaudella 236,44 litraa, eli kulutus oli noin 4,63 l/100 km. Rahaa paloi bensaan 373,14 €. Kaiken kaikkiaan ajokaudella rahaa kului 1 278,98 €, tämä summa sisältää kauden aikana ostetut bensat ja varusteet sekä vakuutukset ja huollot. Näistä kuluista vakuutusten osuus on 44,80 %, bensan osuus 29,17 %, huoltojen osuus 19,00 % ja varusteiden osuus 7,02 %. Kuten alla olevasta kaaviosta näet.
Kulujen jakautuminen vuonna 2011. |
Lisätään tämän saman kirjoituksen alle nyt vähän omakohtaista ja ehkä jopa empiiristä tutkimusta bensan kulutuksesta. Ja nimenomaan tämän uuden 95E10 bensan kulutusta verrattuna 95E5 bensaan. Tämä kausi ajettiin uudella 10 % etanolia sisältävällä bensalla, ja viime kausi, 2010, ajettiin vielä vanhalla 95:lla jossa oli 5 % etanolia. Näiden kahden bensalaadun eroja omassa Suzuki Intruuder M800 vm. 2009 moottoripyörässä meinnan nyt erotella ja tarkastella. Prätkän on melko uusi, varustettu ruiskukoneella ja jonkinlaisella moottorinohjauselektroniikalla, ja siinä voi käyttää valmistajan mukaan 95E10 bensiiniä. Näitä faktoja, joita tässä erottelen ei kannata ottaa yleisesti, vaan suhteuttaa omaan pyöräänsä. Mutta faktat ovat faktoja ja koskevat omaa pyörääni. Suuntaa antavia faktat kyllä ovat. Ja uskoisin, että ne täyttävät empiirisen tutkimuksen ehdot. Seuranta-aika on ollut riittävän pitkä, joten ajalliset, ilmastolliset ja ajotavalliset erot on voitu minimoida.
Seuranta aika on kummallakin kaudella ollut miltei 6 kk, alkaen huhtikuun puolesta välistä päättyen lokakuun puoleen väliin. Vuonna 2010 ajokausi kesti 181 päivää ja sen aikana tankattiin 24 kertaa. Vuonna 2011 ajokausi kesti 178 päivää ja sen aikana tankattiin 22 kertaa. Kummankin ajokauden aikana on ajettu niin kylmissä kevään ja syksyn säissä kuin kuumissa kesän helteissä. Matkalle on mahtunut niin kuivia kausia kuin vesisateisia ajopäiviä. Ajaminen on ollut suurin piirtein samanlaista kumpanakin vuonna. Suurin osa kilometreistä on tullut työmatkoilla, yhteen suuntaan n. 20 km. Pitäen sisällään niin taajama-ajoa 40-60 km/h rajoituksilla, liikennevaloja ja kiertoliittymiä, ruuhkassa ajoa sekä ajoa maantiellä 60-80 km/h rajoituksella. Lisäksi prätkällä on ajettu varsinaista kaupunkiajoa Tampereen keskustassa pysähdyksineen ja lähtöineen, sekä matka-ajoa maantiellä 80-120 km/h rajoituksilla. Välillä on ajettu kaksipäällä, sekä satulaukkujen kerä. Vaikka kilometrimäärät eivät varmasti ole aivan samat kumpanakin vuonna, vuonna 2010 kilometrejä kertyi 5 149 km ja vuonna 2011 5 208 km, ja eivät jakaudu samoin eri ajotapojen kanssa, saadaan näistä lähtökohdista vertailukelpoista aineistoa ajatellen koko ajokautta.
Esipuheiden jälkeen suoraan asiaan. Läväytetään kulutuslukemat kehiin. Kaudella 2010, jolloin siis ajettiin "vanhalla kunnon 95:lla" eli 95E5, kulutus oli 4,66 l/100 km. Ja tänä kautena kaudella 2011, uudella 95E10 etanolibensalla, kulutus oli 4,63 l/100 km. Eli teoriassa hieman vähemmä, käytännössä kuitenkin kulutus ei muuttunut mihinkään suuntaan. Eli on aivan sama kumpaa bensaa Suzuki Intruder M800 moottoripyörässä käyttää. Alla vielä varmuuden vuoksi kausien kulutuskäppyrät. Niistä näkyy eri tankkauskertojen erot kulutuksissa.
Vuosien 2010 ja 2011 bensankulutuskäppyrät Suzuki Intruder M800 moottoripyörässä. |
Mitä tästä opimme? Ainakaan nykyaikaisen moottorin ja sen polttoaineen ruiskutuksen ja moottorinohjauksen kanssa bensankulutus ei ole kasvanut siirryttäessä etanolipitoisempaan bensaan. Tässä kohtaa joudun perumaan puheitani, aikaisemmin povailin bensankulutuksen nousua, koska etanolin tehoarvo on pienempi kuin bensan. Mutta omakohtaiset kokemukset osoittivat sen vääräksi. Eikä moottoripyörässä tai sen käynnissä ilmennyt mitään ongelmia bensan suhteen. Kylmäkäynnistykset sujuivat aivan normaalisti oli sää mikä tahansa, lämpötilat vaihtelivatt tällä ajokaudella +2 ºC ylöspäin. Ja välillä prätkää pistettiin käymään melkoisesta "monsuuni" sateesta. Ja Suzuki kulki tasaisesti ja ilman käyntihäiriöitä niin pintakaasulla taajamassa kuin maanteilläkin, sekä vastasi kiihdytyksissä kaasuun aivan normaalisti.
Olisi mielenkiintoista ajaa ensi kausi 98E5 bensalla ja vertailla kulutusta sen kanssa. Mutta koska 95E10 bensan kanssa ei ollut mitään ongelmia ensi kausikin ajetaan sillä. Ei ole mitään syytä vaihtaa kalliimpaan menoveteen ilman syytä.
Nyt kun ajokausi vuodelta 2011 alkaa olemaan pulkassa, taitaa päivitys tahti tänne blogiin hieman hiljentyä. Mutta kyllä tarpeen mukaan juttuja tänne kirjoitellaan. Viimeistään keväällä, kun koittaa uuden kauden alku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki tämän blogin kommenti tarkastetaan ennen niiden julkaisemista. Epäasialliset, herjaavat, rasistiset tms. kommentit tullaan poistamaan.